Idees i sensacions de Museum Next London 2019
Hem tornat de MuseumNext London 2019 amb bones sensacions i idees sobre el futur dels museus que volem compartir amb vosaltres:
- Hem de ser innovadors i curiosos
- Cal generar impacte social i allunyar-nos de la neutralitat
- Crear comunitats i col·laboració
- Utilitza l’storytelling
- Tenim por al canvi, però hem d’arriscar-nos
- Els museus tenen el superpoder de ser “vertaders”
- Apostar per apoderar la comunitat i desapoderar la institució
- Els museus són un espai de salut per alliberar tensions del dia a dia i gaudir
- L’objectiu és ser més rellevants, i no pas ser més grans
- Focus en les persones
- Amb menys diners també es pot
- Analitza els resultats
- No subestimis el merchandising
Intentem fer un resum del que s’ha dit, que ha estat MOLT, intensius 3 dies de museus…
Els museus han de ser socials, inclusius i rellevants
Vinga va, diguem cap a on va el futur dels museus! Ok… doncs bé, a MuseumNext hem vist com els museus han de ser SOCIALS, COMUNITARIS, COL·LABORATIUS, i RELLEVANTS.
En definitiva, que els museus no es poden quedar en la situació de confort de mostrar les seves col·leccions passivament. Els museus han de tocar temes actuals, han de motivar la participació, han de crear nous diàlegs conjuntament amb la societat i transformar-se juntament amb ella.
Què ens aporta tot això? Doncs que la motivació comunitària ens fa arribar a noves audiències d’una manera natural i motivadora. El museu es dóna a conèixer a través de nous canals socials, on els propis visitants són partícips i ho comparteixen.
Per què els museus han de ser digitals?
L’interessant debat al voltant del futur dels museus digitals va posar èmfasi en utilitzar lo digital com un canal més per difondre de múltiples maneres, i la importància de tenir una arquitectura sòlida que ens ho permeti.
Cap museu ha de quedar exclòs de la capa digital, tots podem ser tecnològics per la gran quantitat d’opcions que hi ha al mercat. Plataformes com a Servei (PaaS, SaaS) i intel·ligència artificial estan augmentant la sostenibilitat de la tecnologia.
A l’hora de veure resultats, és important realitzar tests d’usuaris, ja que un petit detall pot ocasionar canvis molt significatius.
Ens va semblar especialment interessant el comentari de que a un nou producte digital se li ha de destinar el 50% del pressupost a la difusió, i la manca d’això és el que ocasiona la mort de molts.
[by Kati Price, Head of Digital Media at V&A; Catherine Devine, Business Strategy Leader – Libraries and Museums at Microsoft; Tim Powell, Digital Producer, Creative Programming & Interpretation at Historic Royal Palaces; Dave Patten, Head of New Media at Science Museum]
Exposicions, mètodes i accions que ens poden inspirar
Us deixem aquí una tast d’algunes de les experiències que centres culturals i museus d’arreu del món van compartir a MuseumNext London:
- Rijksmuseum ha creat dos canals de Youtube amb l’objectiu de difondre contingut educacional. Treballar la part digital per arribar a les audiències més joves. Generalment els museus utilitzen Youtube com un arxiu, però els usuaris la utilitzen per aprendre. Ambiciós projecte de més de 100k €. [by Wouter van der Horst. Educator Digital Learning at Rijksmuseum]
- History Trust of South Australia va apostar per donar experiència vs. informació. A través de sistemes SaaS de cost assequible i amb una preparació de 3 mesos van crear tota una sèrie d’elements digitals al centre que van generar gran interacció del públic i començar a canviar la relació dels conservadors amb el públic. [by Kristy Kokegei. Digital Engagement Manager at History Trust of South Australia]
- El Museum of Contemporary Art Toronto es fa popular i rellevant per la comunitat a l'oferir un espai per a la creativitat i col·laboració de tothom, convidant artistes locals i utilitzant canals digitals. “Pensa menys sobre la institució i més sobre la destinació”. [by Rachel Hilton, Managing Director of the Museum of Contemporary Art Toronto; Amrita Gurney, Vice President of Marketing at CrowdRiff]
- El Museum of Communication de Berna aposta per un model expositiu 100% auditiu. [by Christian Rohner. Head of exhibition and digital museum, Museum of Communication]
- El Manchester Museum van convidar professionals, investigadors i a tota la comunitat en general a la “Rubbish Night at The Museum”, perseguint aquesta idea de que els museus han de ser socials i inclusius, per debatre i prendre acció en el tema. [by Esme Ward. Director, Manchester Museum]
- Increïble creativitat i actitud des de la Central de Procesos (San Isidro, Argentina) oferint activitats per a artistes locals i espais expositius de les obres resultants. Donant poder a la comunitat i ensenyant la felicitat que proporciona l’art. [by Eleonora Jaureguiberry. Secretary of Culture at San Isidro, Argentina]
- Centre de ciències We The Curious s’atreveix a una completa transformació de la seva institució amb el projecte “What if” per centrar-se en l'usuari i ser un agent social. Fins i tot reinventen el nom de la institució. Ens mostren com recullen centenars de preguntes dels usuaris i les difonen arreu, perquè la ciència comença amb la curiositat. [by Anna Starkey. Chief Creative Officer at We The Curious]
- Active Collection al Rotterdam Museum. 73 objectes, 800 participants, 3000 ciutadans involucrats. Així és com el museu es crea a partir de la participació ciutadana, es fa obert i democràtic, i ajuda a la ciutat a treballar millor. [by Nicole van Dijk. Curator and Programme Leader Research and Community Participation at Museum Rotterdam]
- Des de Hong Kong ens arriba M+, un projecte que s’inicia 100% digital, aprofitant les múltiples avantatges de la capa digital: multimèdia, tipologies de cerca, interacció social, recomanacions, analítica d’ús,... [by Lara Day. Senior Manager, Digital and Cross-Platform Content at M+]
- Museum Freelance Network: treballant amb museus hi ha tota una sèrie de professionals i consultors experts, però sovint poc visibles. Aquesta xarxa pretén vetllar per fer-los més dinàmics i crear espais col·laboratius. [by Christina Lister. Marketing and Audience Development Consultant; Marge Ainsley, Cultural Consultant]
Es va parlar de molt i aquesta llista és molt breu, pots consultar la llista completa de ponències al programa de Museum Next London 2019.
Però el canvi no és fàcil. Tenim por
Dues ponents ens han explicat el seu cas. Elles van incorporar al seu centre un nou programa més social i interactiu, reduint així aquelles activitats més acadèmiques i tradicionals. Això va ocasionar un gran impacte positiu en les xifres d’assistència i participació.
Tot i això, posteriorment a haver obtingut un increment d’usuaris, una enquesta realitzada a nivell intern va revelar com molts dels treballadors es sentien incòmodes amb les novetats incorporades: les activitats de joc, tocar nous conceptes que no fossin art (l’art és el focus del seu museu), etc.
I així és com hi va haver un retrocés a les antigues costums.
- Continuar lluitant
- No fer res
- Marxar
[by Emily Kotecki, Visitor Experience Designer; Silvia Filippini Fantoni, Director of Programs & Audience Engagement at North Carolina Museum of Art]
Preguntem-nos professionals de museus
Durant el congrés s’han generat moltíssimes preguntes, i és que realment aquesta és la idea, generar dubte als professionals i forçar-los a pensar.
Des de Coeli ens preguntem el següent:
- Com podem agilitzar la feina de la catalogació?
- Com podríem encoratjar a les diferents àrees de les institucions a preservar el contingut que generen per enriquir la seva base de coneixement?
- Com podem millorar la difusió online del patrimoni pensant en les tecnologies del futur i la sostenibilitat?
- Com podem arribar a documentar tots aquests processos col·laboratius de que parlem?
Aquest post fa referència a la jornada MuseumNext London que va tenir lloc entre el 3 i 5 de juny de 2019.
Segueix-nos a les xarxes socials o subscriu-te al newsletter per conèixer les novetats del sector museístic i patrimonial, esdeveniments i col·leccions digitals.